Spellbound Dizzy

Autor:

Hra Spellbound Dizzy je v pořadí pátý díl s neposedným vajíčkem. Kouzelník Zaks tentokrát uvěznil rodinné příslušníky v rozsáhlém podzemí. Dizzy musí za pomoci kouzelníka Thea všechny osvobodit.

Nejprve musí najít nějaký osobní předmět každé postavy a ten zanést kouzelníkovi Theovi. Také je nutné sbírat hvězdičky. Na rovinu musím říct, že tento díl Dizzyho patří k těm těžším. Ve hře se vyskytují skryté hvězdičky a dokonce i tajné místnosti. Ve hře je i pár kritických arkádových prvků. Třeba skoky z velryby na mráčky jsou pekelně těžké. Naštěstí máte k dispozici několik životů a energii, kterou můžete doplňovat pojídáním různých pochutin. Energii Vám uberou hořící pochodně, vodní živočichové, agresivní kapky nebo nedostatek kyslíku pod vodní hladinou. Dizzy může ze začátku nést pouze dva předměty, později až čtyři předměty. Použít naštěstí můžeme libovolný předmět, který neseme, takže nezáleží na pořadí nesených předmětů. Autoři hry z firmy CodeMasters si opravdu s tímto dílem vyhráli. Dizzy si užije adrenalinovou jízdu na důlním vozíku, podívá se do vodní říše, povozí se na velrybě, zalétá si s drakem atd.

spellbound_dizzy_01

Spellbound Dizzy je po grafické stránce moc pěkný. Vše působí roztomile. Při hře Vám hraje hudba, kterou opět zkomponoval známý hudebník Allister Brimble. Přiznám se, že ani po několikahodinovém hraní mě hudba neomrzela. Hru vydala v roce 1992 firma CodeMasters na jedné disketě. Ke hře Vám bude stačit obyčejná Amiga 500. Taky si ji můžete zahrát z CD32 kompilace Dizzy her The Big Six, kterou vydali v roce 1995. Tuto hru si nesmí nechat ujít žádný příznivec Dizzy her. Abych vám hraní ulehčil, připravil jsem pro vás podrobný návod k úspěšnému dokončení hry. Inspiroval jsem se návodem pro verzi k ZX Spectru. Amiga verze hry se ovšem v některých věcech liší od ZX Spectrum verze. Pokud Vám nebude z návodu něco jasné, můžete se také podívat na video, které vás provede celou hrou. To si můžete stáhnout z webu Recorded Amiga Games.

 

Návod

Znovu musíte zachránit rodinu, kterou zlý čaroděj Zaks začaroval do velkého podzemního komplexu. Po cestě musíte sbírat hvězdičky a občas narazíte na něco k snědku. Jídlo vám doplní energii. Skočte do jámy vlevo a objevíte trampolínu (trampette). Vedle trampolíny je za trsem trávy schovaná hvězdička. Trampolínu přeneste vlevo a vyskočte z jámy. Na obrazovce objevíte čtyři kameny (heavy rock). Jeden si vezměte a pomocí hříbku skočte na mrak. V mracích musíte skákat, jinak se propadnete na zem. Po mracích přeskáčete vlevo k jezeru. Svezte se na velrybě přes jezero na druhou stranu. Tam se nachází brzda (break shoe). vraťte se do jámy s trampolínou. Zjistíte, že unesete jen 2 předměty. Pokud položíte kámen, tak zmizne a vrátí se na původní místo. Položte tedy brzdu a přeneste trampolínu k pravému kraji. Vezmeme brzdu a vyskočíme nahoru. Položíme brzdu a vyskočíme pomocí hříbku na mrak. Zde můžeme odložit kámen aniž by nám zmizel. Vrátíme se ještě pro jeden kámen a z mraku sebereme druhý. Se dvěma kameny se spustíme do větrné šachty vpravo. Bez kamenů bychom se nedostali vůbec dolů do šachty. Zamíříme do druhého otvoru v levé stěně. Odložíme kameny a za listy křišťálového stromu objevíme skrytou hvězdičku. Pak pokecáme s kouzelníkem Theem a vydáme se po schodech nahoru. Zde vidíme Dylana, který nás neslyší. Sebereme kladivo (iron hammer) a půjdeme přes skrytý průchod doleva. Vody se nemusíte bát a sebereme špejle (some sticks). Vrátíme se na úvodní obrazovku s hříbkem, kde si vše odložíme. To bude naše skladišťě.

spellbound_dizzy_02

Skočíme si pro jeden kámen a s kladivem se vydáme do šachty. Tentokrát se podíváme do prvního otvoru vpravo. Projdeme kolem důlního vozíku a dojdeme k místu, kde je kolejnice rozbitá. Pomocí kladiva ji opravíme. Kámen odložíme a vrátíme se na začátek do skladiště, kde odložíme kladivo. Odskočíme si pro další kámen a vezmeme brzdu. Znovu půjdeme k důlnímu vozíku. Odhodíme kámen a přimontujeme brzdu k vozíku. Naskočíme do vozíku a užijeme si adrenalinovou jízdu. Kdybychom sebou měli kámen, tak skončíme na dně zatopené propasti. Za propastí vozík diky brzdě zastaví. Hvězdu, přes kterou se sype kamení rozhodně neberte! Seberte batoh a teď můžete nést až čtyři předměty najednou. Za řetězem zavřeného lisu najdete skrytou hvězdičku a hned vedle megafon (megaphone). Za zábradlím mostu najdete opět skrytou hvězdičku a v další obrazovce skrytý hříbek. Z hříbku se odrazíme do horní části, kde posbíráme hvězdičky. Vrátíme se dolů a na konci mostu sebereme žlutý trojlístek (shamrock). Skočíme opět dolů a vrátíme kolem důlního vozíku do skladiště, kde vše vyložíme.

Půjdeme si pro jeden kámen a odložíme si ho na mrak. Vrátíme se pro další tři kameny a z mraku vezmeme čtvrtý kámen. Takto zatížení se spustíme do nejnižšího patra šachty. Zde uvidíme keramické víčko (ceramic lid). Abychom ho mohli vzít, zbavíme se jednoho kamene. Přesuneme se o chodbu výš, kde vidíme váhy. Abychom se dostali přes ně dolů, odložíme na jedno rameno kámen. Dole si povykládáte s Grand Dizzym, který nám dá naslouchátko (ear horn). Vrátíme se nahoru k váhám a odložíme naslouchátko. Vezmeme si zpět kámen a přesuneme se přes větrnou šachtu do pravé chodby. Uvidíme zde masožravou rostlinu, která nám ale nic neudělá. Napravo pokecáme se skřítkem, který chce něco žlutého. Doplníme energii, odložíme víčko a ponoříme se po levé straně od masožravé rostliny pro deštník (umbrella). Pokud budete rychlí, tak vám jedno nadechnutí bude stačit. Nahoře odložíme deštník a vrátíme se přes větrnou šachtu pro naslouchátko. Zase si skočíme k masožravé rostlině a odložíme zbytek kamenů. K naslouchátku přibereme deštník a víčko. Po cestě nahoru se s naslouchátkem stavíme za kouzelníkem Theem. Ten nám za pět hvězdiček vysvobodí Grand Dizzyho. Naslouchátko zde odložíme. S víčkem a deštníkem se vrátíme do skladiště, které se nám začíná zaplňovat.

spellbound_dizzy_03

Vezmeme si tři kameny, trojlístek a šachtou se vydáme za skřítkem, který je v chodbě za masožravou rostlinou. Předáme mu trojlístek a dostaneme za něj talisman (talisman). Odhodíme kameny a vrátíme se k důlnímu vozíku. Opět se projedeme na vozíku. Skočíme u pravého okraje do zatopené propasti a rychle se vydáme vpravo. Před vodní potvorou nás ochrání talisman. Rychle se vynoříme a dojdeme si pro potápěčskou výstroj (aqualung). S výstrojí můžeme být pod vodou neomezenou dobu. Projdeme zpátky kolem vodní potvory a vpravo vyskočíme z vodní propasti. Odložíme talisman a zajdeme k jezeru s velrybou. Vydáme se na dno jezera a po cestě sebereme promočenou větev (soggy log). Úplně vpravo je skrytý průchod do další obrazovky, kde najdeme lepící pásku (sticky tape). Po cestě zpět sebereme jeden kámen a ve skladišti odložíme potápěčskou výstroj a lepící pasku. Vezmeme megafon a vydáme se větrnou šachtou ke kouzelníkovi Theovi. Popadneme naslouchátko a zajdeme za Dylanem. Díky megafonu nás uslyší a mi pomocí naslouchátka uslyšíme jeho. Dylan nám dá svou duši (Dylans vibes), odložíme megafon a naslouchátko a u ohně zkusíme zapálit větev, která začne doutnat (smokey log). Dylanovu duši dáme Theovi, který nám ho osvobodí. Duši odložíme a vydáme se levou stranou šachty o patro výše. U medvěda sebereme prázdnou sklenici (empty jar). Vrátíme se do skladiště, přibereme deštník a přeskočíme větrnou šachtu. Deštník uchrání doutnající větev před kapkami vody. Nože (dagger) si všímat nebudeme, k ničemu neslouží. Doutnající větev nás ochrání před včelami, nabereme do sklenice med (jar of honey). Vrátíme se do skladiště a mimo sklenice s medem vše odložíme. Sebereme jeden kámen a vrátíme se k medvědovi. Položíme před něj sklenici a mlsný medvěd nám uvolní cestu. Pomocí hříbku ho přeskočíme a v místnosti nad ním sebereme pepřenku (pepper pot) a lidské kosti (human bones). Vrátíme se k medvědovi a až dojí med, přeskočíme ho a sklenici si vezmeme. Ve skladišti mimo pepřenky vše odložíme.

Sebereme potápěčskou výstroj a navštívíme velrybu v jezeru. Teď si otestujeme vaši šikovnost. Skočíme na velrybu a posypeme ji pepřem. Velryba vyprskne gejzír vody, pomocí kterého se dostaneme na mrak nad pravou části jezera. Pepř můžeme použít vícekrát a velryba bude stříkat gejzír v místě, kde potřebujeme. Z mraku přeskočíme na druhý mrak a sebereme ploutve (flippers). Teď můžete plavat ve vodě. Vrátíme se na velrybu a dostaneme se pomocí gejzíru na mrak nad levou části jezera. Přeskáčeme po mracích vlevo a posbíráme hvězdičky. Seskočíme z mraku a pohovoříme s Denzilem. Ten nám dá počítač Sinclair ZX81 (ZX81). Za listem stromu objevíme skrytou hvězdičku. Otestujeme ploutve, skočíme do jezera a doplaveme do levého horního výklenku pro hvězdičku. Vrátíme se a vše odložíme ve skladišti.

spellbound_dizzy_04

Skočíme si pro tři kameny a vezmeme ploutve. Šachtou se spustíme k masožravé rostlině. Ploutve odložíme a stejným způsobem si přineseme kosti a potápěčskou výstroj. Odložíme kameny a vybaveni potápěčskou výstrojí, ploutvemi a kostmi skočíme na masožravou rostlinu. Na kosti nalákáme rostlinu, která nás vcucne. Ocitneme se ve vodě a budeme plavat vpravo nahoru k Daisy. Ta nám daruje diamantový prsten (diamond ring). S prstenem se vrátíme k masožravé rostlině, kde ho odložíme. Necháme se opět vcucnout a sebereme česnekovou chaluhu (garlic kelp). Odložíme kosti a seberem prsten. Po pravé straně šachty navštívíme chodbu výše. V řídící místnosti odložíme potápěčskou výstroj a ploutve. Po cestě do skladiště se stavíme s diamantovým prstenem k Theovi a osvobodíme Daisy. Vrátíme se do skladiště, kde kromě chaluhy sebereme prázdnou sklenici, keramické víčko a deštník. Skočíme do vzdušného proudu a ten nás díky deštníku vynese výše. Skočíme na mrak vlevo a po mracích pokračujeme do obrazovky, kde létají světlušky. Pomocí sklenice jednu chytíme. Teď máme u sebe svítící sklenici (glowing jar), kterou nesmíme položit. Jinak by nám světluška uletěla. Nezapomeňte z mraků vlevo sebrat hvězdičky. Odskočíme si pro jeden kámen a vrhneme se se svítící sklenicí a česnekovou chaluhou k důlnímu vozíku. Půjdeme vpravo a až narazíme na hříbek, vyskočíme vlevo nahoru. Dostaneme se do jeskyně, kde byla původně tma. Díky sklenici si svítíme na cestu. Okolo poletují netopýři, ale česneková chaluha nás před nimi ochrání. Úplně vlevo najdeme Doru a od ní dostaneme skleněný střevíček (glass shoe). Vrátíme se do skladiště.

Vezmeme tři kameny a kladivo. Spustíme se větrnou šachtou dolů a po levé straně navštívíme chodbu s otevřeným lisem. Uvnitř je hvězdička. Musíte být opatrní a pomalinku jít k hvězdičce a vzít ji. Pokud půjdete dál, lis sklapne a přijdete o život. Vrátíme se do pravé chodby s masožravou rostlinou a vezmeme diamantový prsten. O patro výše v řídící místnosti si odložíme kladivo. Ze skladiště si vezmeme počítač ZX81 a zatíženi třemi kameny se zastavíme za kouzelníkem Theem. Ten vysvobodí Denzila a pokračujeme se ZX81 do řídící místnosti. K monitoru připojíme počítač ZX81 a tím spustíme zařízení s pumpou. Oblečeme si potápěčskou výstroj, ploutve a vezmeme kladivo. Necháme se vcucnout rourou a dole vpravo práskneme kladivem do stroje. Celá místnost se zaplaví vodou. Kladivo odložíme. Další rourou se dostaneme do rezervní nádrže, kde najdeme rybářskou síť (fishing net). Přesuneme se zpět rourou a vyplaveme nahoru, kde uvidíme spícího Dozyho. Pokusíme se ho vzbudit a dostaneme polštářek (pillow). Vrátíme se na dno místnosti a odložíme polštářek. Vpravo najdeme skrytý průchod do další místnosti. Vpravo je za dlaždicí ukryta látka (pretty cloth). Látku, síťku a polštářek si vyneseme do řídící místnosti. Potápěčskou výstroj a ploutve již nebudeme potřebovat. Po cestě do skladiště se stavíme za Theem a pomocí polštářku vysvobodíme Dozyho. Polštářek odložíme.

Pomocí síťky zkusíme chytit myšáka Poggieho v jámě s trampolínou. Dostaneme od něj obojek (collar). Obojek a skleněný střevíček zaneseme kouzelníkovi Theovi. Ten osvobodí Poggieho a Doru. Ještě nám zůstane sedm hvězdiček a po rozhovoru s Theem se přenese i sám kouzelník. Zůstane po něm provaz (some string), který sebereme. Ve skladišti vezmeme k provazu ještě látku, špejle a lepící pásku a sestrojíme létajícího draka (big kate). Pomocí draka a deštníku se dostaneme ve vzdušném proudu téměř nahoru, kde skočíme na mraky vpravo. Přes mraky se dostaneme nahoru pro vrták (drill bit). Vrátíme se ke vzdušnému proudu úplně nahoru a na důlní mašinu nasadíme vrták. Cesta je volná a Dizzy se dostane ke své rodině.

Komentáře k "Spellbound Dizzy"

Napsat komentář (Přihlásit se)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*