Úvod do Amigy – procesor, čipset

Autor:

Pokud nejste naprostým laikem, je vám asi jasné, že jakýkoliv počítač se skládá z nějaké výpočetní jednotky čili procesoru, nějaké té paměti RAM, dále pak s řadou specifických čipů, rozšiřujícím interfacem, permanentním úložištěm na data ve formě harddisku a operačním systémem. Autoři Amigy se snažili všechny tyto oblasti pokrýt moderním hardwarem a propojit je nevídaným softwarem. Tím vdechli Amize život.

Povězme si nejprve něco o výpočetních komponentech, tedy procesoru a čipsetu.

Hlavní procesor je Motorola 68000, který se později dočkal vylepšených verzí s čísly jako 68010, 68020… zkráceně se obvykle píše 030, 060 a podobně. Lichá čísla jsou malé updaty, sudá čísla jsou spíše generační skok kupředu. Procesory jsou více méně kompatibilní, ale samozřejmě se setkáte se softwarem, který vyžaduje specifický procesor (typicky novější hry byly psané pro 030 a lepší), ale obecně je výhodou mít silnější procesor, protože vám Amiga poběží zkrátka rychleji.

Aniž bych chtěl kohokoliv zatěžovat technickými detaily, chtěl bych na tomto místě hlavně vysvětlit, jakou roli hraje tento procesor v Amize. Totiž v kontrastu s konceptem IBM PC, kde hlavní procesor počítá naprosto všechno, co má počítač dělat, koncept Amigy rozděluje zodpovědnost za výpočty podle druhu výpočtů samotných. V osmdesátých letech byl tento přístup naprosto běžný – počítač měl hlavní procesor (nějaký oblíbený či stabilní, prověřený: Z80, 6502, 8086…) a k němu se přidalo na desku i několik specifických čipů, které byly designované pro určitý typ výpočtů – a tím byla daná specializace počítače jako takového.

Intel dlouho hlásal, že jejich procesory pro PC jsou / budou natolik výkonné, že nebude potřeba žádných dodatečných čipů. No když se nad tím zamyslíte, koncept Amigy (a valné většiny dobových počítačů) evolvoval do dnešní podoby, kdy v našich počítačích máme specializované grafické či zvukové karty. Tak v Amize to funguje podobně, ale místo karet se jedná o sadu čipů, napájených přímo na desce – čili je nejde vyměnit. A Amiga tak nějak automaticky počítá, že tyto čipy má kdykoli k dispozici.

A to je tedy onen slavný čipset, čipy Paula, Denise, Agnus a další – který byl navržen speciálně pro Amigu, aby z ní udělal to, čím se Amiga nakonec stala slavnou. Čipsety mají své kódové označení – Amiga 500 má OCS (Original), 500+ má ECS (Enhanced) a 1200/4000/CD32 má AGA (Advanced). Čip Denise se kompletně stará o grafiku, čip Paula zase o zvuk, čip Agnus to celé orchestruje a tak dále.

Vžijte se teď na okamžik do role programátora, který má za úkol naprogramovat nějakou 2D hopsačku ála Super Mario. Pochopitelně, že jádro hry poběží na procesoru, ale co grafika? Samozřejmě je možné, aby grafiku počítal kompletně procesor a čip Denise se postará o prosté zobrazení na obrazovce. Avšak je mnohem moudřejší využít přímo Denise, tedy napsat hru „pro čipset“, protože Denise již obsahuje předdefinované rutiny na hardwarové úrovni – je to mnohem jednodušší a při využívání předdefinovaných rutin bude výsledek i podstatně rychlejší, než kdyby byla ta samá grafika dodaná procesorem. Podobně se lze dívat na zvuk – buď využijete čip Paula a jeho možnosti (čtyřkanálový zvuk, stereo…) anebo můžete nechat zvuk spočítat v procesoru a nechat Paulu výsledek jenom „přehrát“.

Celá pointa ve využívání čipsetu je o tom, že nezatěžujete procesor – a jeho výkon použijete na specifické výpočty „okolo“. To ale zároveň znamená, že graficky / zvukově umí Amiga přesně a pouze to, co umí její čipset. Kdybyste například chtěli od Amigy nějakou nestandardní 2D grafiku, musíte si ji sami napsat pro procesor. Nebo kdybyste například chtěli od Amigy nějakou 3D grafiku, musíte to zase napsat přímo pro její procesor, jelikož čipset zkrátka 3D neumí. A to je hlavní důvod, proč na Amize dominují 2D hry a proč Amiga ve 2D dominovala na trhu ve své době. Bohužel, jak šel čas, staly se tyto nevyměnitelné čipy spíše brzdou Amigy a jelikož nepřišla s ničím zázračně novým, nakonec zkrachovala.

Uf, tohle bylo celkem náročné, ale chci vědět víc – co ta RAM, harddisk a podobně?

Amiga měla operační systém? To není herní konzole?

Amiga zkrachovala? Proč?

Jaké Amigy vlastně existují?

Komentáře k "Úvod do Amigy – procesor, čipset"

Napsat komentář (Přihlásit se)

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*